Afgelopen december voerde de provincie Fryslân een onderzoek uit onder haar klanten. De resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek (KTO) waren positief! Klanten en relaties gaven de provinciale organisatie gemiddeld een 7,6 voor de dienstverlening in 2015. In 2013 was dit een 7,4 en het jaar daarvoor een 7,2.
Het onderzoek
Eind 2015 werden bijna 600 klanten en relaties naar hun mening met betrekking tot de dienstverlening, gevraagd. De groep ondervraagden bestond uit: medewerkers van gemeenten, inwoners, instellingen en bedrijven. Van de 600 klanten en relaties reageerden 208 mensen. Dit is een responspercentage van 39%.
Resultaten
De respondenten bleken zeer tevreden over de ontvangst in het provinciehuis. Bovendien werd de vriendelijkheid van de provinciemedewerkers door de externe klanten gewaardeerd. Daarnaast zijn de inspanningen van de provincie op het gebied van ‘telefonische bereikbaarheid’ en ‘snellere afhandeling van mails en facturen’ niet voor niks geweest. De tevredenheid op deze gebieden nam namelijk toe!
Aandachtspunten
Komend jaar kan de provincie nog verbeteringen aanbrengen op het gebied van snelheid van dienstverlening. Klanten en relaties benoemden ‘het sneller beantwoorden van brieven’ en ‘het sneller leveren van digitale producten/diensten’ in het KTO als aandachtspunten.
Mening medewerkers
De medewerkers van de provincie Fryslân werden in een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) ook naar hun mening gevraagd. Uit dit onderzoek blijkt dat medewerkers enorm trots zijn op hun organisatie. Gemiddeld scoort de provincie een 7,5 op werkplezier. Deze score is hoger dan die van de overige provincies in Nederland.
Al met al een knappe prestatie van de provincie Fryslân!