Friesland Holland, het bureau voor toerisme van Fryslân, ziet in streekproducten dé topattractie voor de provincie Fryslân. Daarom zetten de Friezen het zusje van het Hollandse kaasmeisje Frau Antje in, oftewel Frau Wietske.
Met Frau Wietske willen Friezen niet alleen Duitsers, maar straks ook de Chinezen naar onze provincie lokken. Wietske de Jong uit Joure vervult de rol van Frau Wietske. Wietske is een internationaal professioneel fotomodel en actrice in tv-commercials. Ze wordt ingezet voor de promotie van de Friese IJsselmeerkust, Leeuwarden Friesland 2018 en nu ook de Friese streekproducten.
Volgens directeur van Friesland Holland Albert Hendriks, blijkt er in Friesland veel meer producenten van regionale producten te zijn dan direct zichtbaar is. ‘En ook heel bijzondere, zoals een hippe klompenmakerij in Kimswerd die artistieke sandalen, Fryskes, maakt. Of een wijngaard in Egypte, een buurtschap in Nationaal Landschap Noardlike Fryske Wâlden, het noorden van zanderig en bosrijk Oost-Friesland. Nog een verrassing: turfgebak en molenkoek, gebakken door de buurvrouw van de molenaars van De Rietvink, midden in het moeras de Rottige Meente bij Wolvega.”
Buitenland & culinair in de winter
Er is veel winst te behalen onder de buitenlandse toeristen en dan met name de Duitse en Belgische. Daarom is de campagne ook gericht op het buitenland. Buitenlanders moeten producenten van regionale producten meer bezoeken en kopen. Hendriks zegt daarop: “De websites van de vele stichtingen die de producten van hun leden promoten zijn alleen in het Nederlands. Door middel van een internationale website, magazine en een overzichtskaart met alle producenten van regionale producten willen we extra toeristen lokken.”
“Hét grote pluspunt van streekproducten is dat ze vier seizoenen interessant zijn. Het zijn producten met een boeiend verhaal. Bijna alle producenten en aanbieders zijn het hele jaar actief en geopend en dus te bezoeken in het kader van een hotel- of pensionarrangement, ook in de winter.”